הגלגלים לא מתגלגלים

מאת:שרון תרשיש "העכביש".

קרה לכם פעם מצב שבו ירדתם ירידה, והחבר שלכם עקף אתכם בלי לפדל? האם יתכן שהאופניים שלו מתגלגלים מהר יותר? והתשובה היא .. כן ! אז, ממה זה נובע?
אז ככה.. לבעיה יש מספר סיבות, אך לפני שנדבר כאן על פיתרון, חשוב לזכור שאת הבעייה רצוי וצריך לפתור, ובהקדם האפשרי. הרי לא יתכן שנתאמץ מעבר למה שאנו צריכים, שהרי הגוף שלנו הוא המנוע של האופניים, ועל המנוע להיות מנוצל בצורה היעילה ביותר.
ובכן, מה הן הסיבות לתופעה?
לחץ אויר
בד"כ סיבה לגלגול איטי כתוצאה מלחץ נמוך בצמיגים היא פחות סבירה אך לפעמים יתכן שלחץ אויר לא נכון, ואולי אפילו נמוך מדי, מייצר התנגדות קשה לגלגול. אך גם לחץ אויר גבוה מדי יכול להוות גורם מפריע לגלגול, מפני שהצמיג לא מתאחד עם צורת הקרקע, ואינו "זורם" עם תוואי השטח. לצערי אין טבלה אשר ממליצה על לחץ נכון על פי משקל הרוכב, ונתון זה משתנה מאדם לאדם. לכן מומלץ לנסות לפי ניסוי וטעייה. פשוט להתחיל ממידת ניפוח הגיונית בסיסית, ואז להוסיף אויר או לגרוע, בהתאם לצורך.

כלל האצבע שלי לרכיבת שטח עם צמיגי 2.1 או 2.35 :
רוכב במשקל  70-80  ק"ג =  25-35PSI

רוכב במשקל 80-90 ק"ג = 35-45 PSI

רוכב במשקל 90-100 ק"ג = 45-55 PSI

אם מותקן טיובלס עם צמיג טיובלס ניתן להוריד עוד 5-7 PSI

מעצורים תפוסים או דיסקים עקומים
זו הסיבה הנפוצה ביותר לבעייה. לפעמים בלי לשים לב, בעת העמסת האופניים למשל, הדיסק עלול להלחץ כנגד זוג אופניים נוסף או גוף הרכב ואז הדיסק מתעקם. לכן יש לשים לב שבעת העמסה על הרכב, הדיסק לא נשען על אופניים אחרים או משהו דומה שיכול לעקם אותו. גם פגיעת סלע יכולה לעקם את הדיסק. לידיעתכם, המרווח שבין הרפידות לדיסק הוא כחצי מילימטר, ולכן סטייה או עיקום של הדיסק יגרמו לגלגל לא להסתובב בצורה חלקה. זה גם גורם לשפשוף ורעש מהדיסק, ולשחיקתו המהירה,וכפועל יוצא, לבלאי מהיר של הרפידות. במקרים קיצוניים, בירידות למשל, נוזל הבלמים עלול להתחמם ולפגוע ביעילותו בעקבות אותו חיכוך תמידי.
בגלגלים ללא דיסקים, כשהעצירה היא על החישוק, ניתן לראות בבירור שמיניות, ואת החישוק נוגע ברפידה בנקודות העיקום.
לכן על הרוכב לבדוק את הגלגל באופן הבא:
ניתן להרים את גלגלי האופניים באויר, ולסובב כל אחד בתורו. אם הגלגל מגיע למהירות סיבוב איטית ומפסיק פתאום ולא בהדרגה, כנראה שהדיסק או החישוק (באם מדובר במעצור חישוק), עקומים. ניתן ליישר את הדיסק והחישוק (במידה והבלאי סביר) אצל המכאנופן החביב עליכם.
כמו כן, לעיתים כיוון של הקליפר או המעצורים הוא הגורם לבעייה, והפיתרון לכך הוא הרבה יותר פשוט-כיוון קל וזהו!
נאבה תפוסה או בלוייה מאוד
בהמון מקרים שבהם נתקלתי האשם לגלגול גרוע היה נאבה אחורית בלוייה (או קדמית לפעמים). מיסבי הציר היו  שחוקים מאוד וזה גרם לגלגל להסתובב לאט מאוד. איך ניתן לדעת זאת?
אפשרות ראשונה היא פירוק הגלגל מהאופניים, אחיזתו בידיים וגלגולו לצורך בדיקה. אם הוא מרגיש איטי בסיבוב, או בעל תחושה של גרגור, זה הזמן לבדוק את הנאבה.
ניתן גם לפרק את הקליפר או המעצור מהשלדה ולתת לגלגל להסתובב. כך נדע אם האשם בגלגול הגרוע הוא המעצור או לא.
את הנאבה ניתן לכוון או לשפץ , אך בחלק מהמקרים לא משתלם. ניתן לקנות גלגל חדש, או לבנות את הגלגל סביב נאבה חדשה. (שוב , לבדוק אם החישוק מספיק טוב לשימוש בשביל נאבה חדשה).
אני ממליץ לרכוש נאבה איכותית עם מיסבים סגורים, שמנגנון הפריילוף שלה ניתן לטיפול. במקרה של בלאי במיסבים או במנגנון הפריילוף לא תצטרכו לקנות נאבה חדשה ולפרק את הגלגל שוב. ככלל אני מעדיף סט גלגלים טוב על פני מערכת הילוכים סופר יקרה, וזאת מפני שעל הגלגלים יש עומס רב, והגלגול שלהם (אם הוא טוב וחלק) יורגש לנו הרבה יותר מאשר מעביר הילוכים אחורי מרמה גבוהה.
שפיצים לא מתוחים
סיבה נוספת לגלגול גרוע. שפיצים שלא מתוחים טוב גורמים לתגובה עצלה של הגלגל. בדומה ללחץ נמוך בצמיגים. פשוט בגלל שאנרגיית הסיבוב של השרשרת מתבזבזת ממרכז הנאבה ועד לחישוק ע"י השפיצים הרפויים. זה אף גורם לחוסר יציבות וביטחון, ומרגיש כאילו האופניים רוצים לזרוק אותנו מעליהם בכל סיבוב. דאגו לכך שהשפיצים יהיו מתוחים טוב תמיד. זה ישמור לכם גם על החישוק וגם על השפיצים עצמם.
לבסוף, המבחן שלי לגלגל שמסתובב טוב הוא שלאחר שהוא מפסיק להסתובב הוא מתחיל להסתובב לצד השני, עד שהוא נעצר בנקודה התחתונה הכבדה ביותר שלו (איפה שהונטיל או המחזיר-אור).

אשמח לתגובות או שאלות שיתקבלו אלי למייל, דרך צור קשר.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>