טיובלס – כל מה שרצית לדעת, ולא העזת לשאול..

בעשור האחרון חלה מהפיכה באופן שבו אנו מתמודדים עם התקלה השכיחה ביותר באופנינו: הפנצ'ר. אז למי שלא יודע, או חזר היום מחופשה במאדים , רוכבים מנוסים כבר סובלים פחות ופחות מהתקלה המרגיזה.
כן, במדינתנו מוכת הקוצים זו המכה ה-11 של רוכבי האופניים. רוכבי השטח לא יכולים להתקדם 100 מטרים בלי לאסוף על צמיגיהם שלל קוצים מכל סוג וגודל. תיקון הפנימיות בשטח פוגע ברכיבה, בניקיון היער, ובכיס של כולנו (עלות הפנימיות).
ובכן, לפני כעשור, חברה בשם MAVIC, פיתחה מוצר מהפכני שכלל חישוק מיוחד, ללא חורים פנימיים. מה שאיפשר שימוש בצמיג מיוחד(פירוט בהמשך), שיצר אטימה מוחלטת עם שפתי החישוק. וכמו שכבר הבנתם, הוריד מהרשימה השחורה את הפנימית הידועה לשימצה.
כמו בכלי הרכב הממונעים, האופניים המקצועיים והמודרניים הם נטולי פנימיות. זה לא שהצמיגים לא מתחוררים מקוצים, אך שילוב של חומר אטימה נוזלי מיוחד, בעת ההרכבה יוצר לרוב גלגל משוריין לקוצים.
אך מה עושים כל אלה אשר אין ברשותם את אותו סט גלגלים מיוחד ויקר של MAVIC?
פשוט מאוד. מה שניתן לעשות, ובאמצעים פשוטים: סט הסבה בייתי לטיובלס.

טיובלס לגלגלי אופניים-צילום:אוריאל כהן.

בכל חישוק סטנדרטי יש 32-36 חורים פנימיים אשר אינם אטומים כלל וכלל.
הצעד הראשון שנדרש הוא לאטום את החישוק. לשם כך, נחתוך פנימית בגודל 20" לכל אורכה מצידה החיצוני- הרי לכם פס האטימה. פס אטימה יעודי של חברת ג'ו ניתן לקנייה בכל חנות אופניים, ויכול לחסוך לכם את ההתעסקות עם חיתוך הפנימית.

צילם: אוריאל כהן.

לאחר פריסת פס האטימה, נלביש את הצמיג מצד אחד. בשלב זה, מומלץ להצטייד בצמיגים חדשים ויעודיים לטיובלס.
צמיגי טיובלס מיוחדים בכך שהם עמידים יותר בלחצים נמוכים, וצביטות. הם אטומים יותר, וכן אינם מאבדים אוויר בקלות. MAXXIS היא חברה מאוד מפורסמת, כמו כן KENDA וMICHELIN . לחברות אלו שלל דגמים של צמיגים למגוון שימושים.
בעת רכישת הצמיגים יש לשים לב לכך שהצמיג יוצר בתקן UST , הלו הוא התקן של חברת MAVIC לצמיגי טיובלס.
ניסיון של הרכת צמיגים רגילים להסבת טיובלס יסתיימו במפח נפש, שכן, צמיגים רגילים לא יושבים הדוק מספיק על החישוק, ואי יציבותם יכול לגרום לאיבוד וקילוף הצמיג מהחישוק בסיבוב.
עתה, משהובנה החשיבות שבצמיגי UST, נחזור למלאכת ההתקנה. לאחר הלבשת הצמיג על החישוק מצידו האחד, נשפוך את החומר האוטם לתוך הצמיג.

צילם: אוריאל כהן.

לאט, ומבלי לשפוך מהחומר היקר, נסגור את הצמיג לגמרי.
עתה נרטיב את שפתי הצמיג עם מי-סבון. בעת הניפוח הצמיג יתנפח בצורה אחידה הודות למי הסבון החלקלקים.
עכשיו רצוי להצטייד במדחס (גם תחנת דלק זה טוב). ננפח את הגלגל, ל50 PSI.
אם הכל התנפח יפה ניתן להוריד את האוויר ללחץ הרצוי.
יתרון גדול של שימוש בערכת הטיובלס הוא בכך, שניתן להשתמש בלחץ נמוך יותר(התורם לאחיזה משופרת) מבלי לדאוג לפנצ'ר כתוצאה מצביטת הפנימית והחישוק. מקובל לכוון ללחצים של 20-35 PSI וזה תלוי באופי הרכיבה, רוחב הצמיגים וכמובן-משקל הרוכב.
אם הצמיג מסרב להתנפח, ניתן לתת לו מכות קלות תוך כדי הניפוח. כל מכה מעלה את לחץ האוויר בפתאומיות, מה שיכול לגרום לניפוח המיוחל. את שאריות הפנימית הבולטות מהצדדים נחתוך בעדינות עם מספריים. עתה צאו לסיבוב עם האופניים. גילגול הגלגלים יביא חומר אטימה לכלל היקף הגלגל ויאטום את הגלגל בצורה מושלמת!
מאמר זה הוא בגדר המלצה בלבד. כל התקנה אשר תוביל לפציעה או לגרוע מכך היא באחריות הרוכב בלבד.
אם לא מצליח לכם או שיש קושי, או סתם שאלה, צרו קשר.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>