החישוק ותחזוקתו

מאת: שרון תרשיש "העכביש".

אופנינו האהובים רגילים לפינוקים הקבועים שלהם, ניקיון ושימון לאחר כל רכיבה, טיפול לבולמי הזעזועים בזמן, וחיזוק כל הברגים והאומים. הם בתמורה, מחזירים לנו את אהבתם בכל רכיבה ורכיבה.
האם אנחנו יודעים איזה ברגים צריך לחזק? ומה עם הגלגלים?
גלגלי האופניים שלנו מכילים למעשה את הכמות הגדולה ביותר של הברגות, או ברגים ואומים.
לצורך העניין, נקרא לאום-ניפל, ולבורג, נקרא-שפיץ.
על השפיץ והניפל פועלים כוחות חזקים כל הזמן, מתיחה, כיווץ, דחיסה וכו'.על כן, יש להם נטייה טבעית להשתחרר. שחרור שלהם יתבטא באובדן קשיחות הגלגל, ותחושה "אנמית" של האופניים, ותוך כדי כך אנו מסכנים את החישוק, וחושפים אותו לעיקומים או קריסה. חוסר תמיכה של מערך השפיצים, חושף את החישוק לסיכון מעין זה.
אולם, גם גלגל מחוזק ובנוי כהלכה מתבלה ונחלש לאיטו, ולבסוף נסדק וקורס. את הקריסה ניתן לצפות.
חפשו סדקים סביב העיניות של החישוק. מתח השפיצים החזק יוצר סדקים קטנים סביב החור. נקו היטב את החישוק וגלו אותם מבעוד מועד. חישוק שנסדק סביב העיניות-סופו קרוב, ויש להחליפו. בחישוקים מסוימים ישנם עיניות מתכת שתפקידם לפזר ולחלק את העומס שהניפל יוצר על החור. בחברות מסוימות, כדי לחסוך במשקל, מוותרים לעיתים על העיניות.
רוב גלגלי הכביש האיכותיים הם אכן נטולי עיניות-מתכת.
לאחר שבדקנו היטב היטב והכל בסדר, נעבור לשלב הבא, ונשמן את הניפלים.
תמונה מס' 1 :תהליך שימון הניפלים..
צילום: אוריאל כהן.

לצורך סיבוב קל של הניפל, נטפטף מעט שמן על כל אחד מהניפלים. זאת כדי בכדי למנוע היתפסות שלהם עקב קורוזיה הנגרמת מרטיבות ולפעמים מהחומר של הטיובלס. ניפל יבש יכול להשבר בזמן הידוק, וחבל. נטפטף גם מעט שמן לכל אחד מן החורים שבהם יושב הניפל. לשם שמירה כנגד קורוזיה, פעולה זו צריכה להיעשות אחת לחודש-חדשיים בערך. (להזהר לא לטפטף על הדיסקים או הרפידות).
תמונה מס' 2: שימון הניפלים הוא תהליך קל ופשוט…
צילום: אוריאל כהן

בשלב הבא, נצטייד במפתח שפיצים מתאים, ונבדוק את מתח השפיצים. נתפוס שני שפיצים מוצלבים ונלחץ אותם אחד כנגד השני. עליהם לנוע מעט. במידה ונראה כי הם זזים יותר מדי, רצוי לגשת לחנות האופניים לחיזוק ואיזון. אך מה עושים אם גילינו מאוחר מדי, לפני רכיבה נניח? אז ככה:
לא נוסעים עם שפיצים משוחררים. זה מסוכן, ובטח גם לא כיף. האופניים ירגישו כמו נודל, עם גמישות צידית מופרזת ואתם גם מסכנים את החישוק וחושפים אותו לנזק ועיקומים.
הפיתרון הוא לבצע חיזוק זמני לבד, גם במחיר של הוצאה מאיזון.
גלגל מאוזן אך ללא מתח שפיצים אינו עדיף על גלגל בעל שפיצים מחוזקים לא מאוזן.
אז מה עושים? מחזקים לאט לאט. מתחילים מהשפיץ הראשון שליד הונטיל, כאשר קודם כל מחזקים את צד שמאל, כל שפיץ חצי סיבוב, ואז את צד ימין.
חשוב לבצע את המחזורים בצורה שווה, כלומר, אם חיזקנו את כל צד שמאל, פעמיים, חייבים לחזק את צד ימין פעמיים. לכן מחזקים תמיד צד צד. חיזוק של צד אחד בלבד, יזיז את הגלגל וישנה את מיקומו ממרכז המזלג או השלדה, ואת זה אנחנו לא רוצים.
לאחר החיזוק, אם הגלגל יצא טיפה עקום, לא נורא. הוא לפחות ישרוד עד שנגיע לחנות האופניים.
לשאלות או תגובות אנא פנו אלי דרך הדוא"ל.
בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>