נשברה האוזן והמעביר האחורי (כתוצאה משאיבה של הגלגל)

מאת: שרון תרשיש "העכביש"

האם תמונה זו מוכרת לכם?

אם לא לכם , אז בוודאי לאחד מהחברים שלכם…
תופעה שכיחה זו קורית לרוב תחת עומס, ולפעמים בתנאים קשים כמו ברכיבה בבוץ. לפתע אנו מגלים את האוזן של המעביר שבורה (במקרה הטוב), והמעביר תלוי לו על השרשרת, או לפעמים כל המעביר נשאב פנימה לתוך הגלגל ונבלם ע"י ריסוק השפיצים.לצערי, זהו ללא ספק אחד הביקורים היקרים והמיותרים בחנות האופניים…
כיצד זה קורה?
ובכן כדי להבין כיצד מתרחשת התופעה, ראשית יש להבין כיצד מערכת ההילוכים פועלת בנקודה הקריטית:

כפי שניתן לראות בתמונה, בנקודת הקיצון של הגלגל-שיניים הגדול, ישנה קרבה מסוכנת של המעביר לשפיצים.
אז מה יכול לגרום לכך שהמעביר יקפץ לו  לתוך הגלגל?
הילוכים לא מכווונים:
אם סגירת ההגבלה של המעביר (בורג עם כיתוב L) לא מכוונת נכון, לחיצה על ידית המהלכים בשעה שרוצים להגיע להילוך הכי קל (בעלייה למשל), תגרום למעביר לעבור את קו הגלגל שיניים האחרון ולהישאב פנימה לתוך הגלגל.
אוזן עקומה:
לרוב, כשאנו נופלים עם האופניים על הצד הימני, המעביר הילוכים חוטף מכה.
זה יכול לקרות גם ממעבר בין סלעים, או סתם מחוסר זהירות בעת העמסת האופניים על הרכב.
במרבית המקרים האוזן פשוט  תתעקם קלות פנימה, לכיוון השפיצים. אם לא שמתם לב לכך,והמשכתם ברכיבה, בידכם פצצה מתקתקת. שכן, ברגע שבו תרצו להעלות את השרשרת לכיוון הפלטה הגדולה מאחור, היא תעבור את המגבלה שלה ותישאב לתוך הגלגל האחורי. אאוץ'!
ואם הכל בסדר, שום דבר לא עקום וזה קרה בכל זאת???
אז הנה סוד קטן…
גם בנייה מסויימת של הגלגל האחורי  , ושיטת שזירה מסויימת של השפיצים מהצד של הקסטה,יכולים לגרום לתופעה ההרסנית. הכיצד?
ראשית נתבונן בתמונה הבאה:

ניתן להבחין שהשפיצים מוצלבים אחד עם השני. כאשר אנו מפדלים קדימה, יש שפיץ אחד שנמתח (השפיץ הכחול), ויש שפיץ שנדחס (השפיץ הכתום). בונה הגלגלים יכול להחליט, בעת בניית הגלגל, כיצד השפיצים יצטלבו. האם הנמתח יעבור מעל הנדחס או להיפך, הנדחס יעבור מעל הנמתח.
מסיבה שאינה ברורה, ואולי מטעמי חיסכון, מרבית הגלגלים נבנים כאשר השפיץ הנמתח עובר  מתחת לשפיץ הנדחס, כפי שניתן לראות בתמונה הבאה:


מכיוון שתחת לחץ, השפיץ שנמתח שואף להתיישר, הוא גורם לשפיץ שמצטלב איתו (השפיץ שנדחס ואין עליו מתח בפידול), להתקרב לקסטה בצורה מסוכנת.

כאשר אנחנו בעליה, ומירב הלחץ פועל על הגלגל האחורי והשפיצים שלו, יכולה לקרות אותה תופעה מסוכנת של התקרבות  השפיצים למעביר ההילוכים האחורי. כאשר השפיצים של הגלגל לא מתוחים טוב , זה אפילו מסוכן יותר.לכן, בעת בניית הגלגל רצוי להקפיד להרכיב את השפיצים שמצד הקסטה הפוך מן המקובל, וכך התופעה לא מתרחשת. כלומר, השפיץ שנמתח לוחץ על השפיץ הנדחס כך שהוא שואף לבלוט לכיוון הנאבה ולא לכיוון הקסטה. ואכן, מיטב בוני הגלגלים מקפידים על כך בעת בניית הגלגל. עתה, נחזור לתמונה העליונה עם הנאבה האדומה. ראו כיצד השפיץ הנמתח (כחול) עובר מעל השפיץ הנדחס (כתום).
יתרה מזאת, בשיטת הבנייה הרגילה, השפיץ שהכיפוף שלו פונה לכיוון הקסטה (הנמתח) חשוף יותר לנזקים שהשרשרת יכולה לגרום כאשר היא נופלת לפעמים בין הגלגל לקסטה. הנזק מתבטא בפצעים עמוקים, בדיוק היכן שהנקודה הקריטית של חוזק השפיץ-באותו הכיפוף. מכיוון שהפצעים עמוקים, והם על השפיץ הנמתח, בשעת מאמץ השפיץ יקרע (זוכרים, דק יותר בגלל הפציעות עליו).בשיטת הבנייה המוקפדת יותר, אותו כיפוף נמצא בשפיץ הנדחס והשפיץ הנמתח מוגן ע"י השפיצים שהכיפוף שלהם נוטה לקסטה. (בתצורה הזו, ההשפעה מועטה, גם אם הם נפגעו, כי אין עליהם מתח בזמן פידול).

בתמונה הזו רואים את הסימון בכתום שמראה לנו שהשפיץ הנמתח מוגן ע"י השפיץ הנדחס, בעת נפילת השרשרת בין גלגל השיניים הגדול לגלגל עצמו:


חידה: הסתכלו על הסימון הירוק שבתמונה. האם הגלגל הזה בנוי נכון?

עתה בדקו היטב:  כיצד זה בנוי אצלכם? ואם בכל זאת,הגלגל בנוי בשיטה הרגילה, לפחות דאגו לכך שהשפיצים יהיו מתוחים היטב, האוזן ישרה, וההילוכים מכוונים נכון. ושלא נדע מצרות…

לשאלות, או תגובות נא לפנות אלי למייל ב-צור קשר.

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג בבלוג. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>